Energy Save tecknar avtal med norsk distributör

2023-10-31

ES Energy Save Holding AB (publ) har tecknat distributionsavtal med A. Bergli AS för försäljning av luft/vatten-värmepumpar till den norska marknaden.

Norge är ett av de europeiska länder som ligger längst fram när det gäller luft/vatten-värmepumpar och i fjol ökade försäljningen med 34 procent. Den norska regeringen satsar dessutom en halv miljard norska kronor på energieffektivisering i budgeten för 2024.

– Värmepumpar är en självklar del i den europeiska energiomställningen och teknologin är en förutsättning för att den globala uppvärmningen ska kunna hållas nere på acceptabla nivåer. Energy Saves effektiva luft/vatten-värmepumpar är utvecklade för det nordiska klimatet och monoblocksystemet innebär en fabriksförseglad kylkrets vilket gör värmepumparna enkla att installera, säger Asgeir Bergli, vd för A. Bergli AS.

Distributörsavtalet passar väl in i Energy Saves partnerskapsmodell.

– A. Bergli AS är en ledande, rikstäckande direktleverantör av utrustning för vattenburen uppvärmning. Bolaget har ett brett återförsäljarnätverk och jobbar direkt mot installatörsledet. I linje med vår partnerskapsstrategi kommer A. Bergli att arbeta med försäljning och eftermarknad för villasegmentet, säger Calle Gabinus, Key Account Manager på Energy Save för Sverige och Norge.

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är bolagets certified adviser.