Energy Save godkänns för BAFA-listning i Tyskland

2023-12-15

ES Energy Save Holding AB (Publ) har blivit godkända för BAFA-listning i Tyskland. Det innebär att installation av Energy Saves värmepumpar nu kommer att kunna göras med subventioner från den tyska staten.

Trots att fossila bränslen dominerar uppvärmningen inom affärsområdet Villavärme, växer värmepumpsmarknaden snabbt. Under första kvartalet 2023 var tillväxten 111 procent – till stor del driven av konsumenternas ökade önskemål om uppvärmningsalternativ som är både effektiva och har en liten påverkan på klimatet. Dessutom har den tyska regeringen infört ett ekonomiskt stöd för att uppmuntra installationen av värmepumpar.

– För att konsumenterna ska kunna ta del av dessa incitament måste den värmepump som de väljer vara godkänd av den federala myndigheten BAFA, vilket Energy Saves värmepumpar nu är, säger Kaj Bednjički, Key Account Manager för Energy Save.

– Att vara uppsatt på BAFA-listan är en absolut nödvändighet för att vara relevant på den tyska marknaden.

BAFA är den tyska federala myndigheten inom ekonomi- och energiområdet och som bland annat handlägger vilka värmepumpar som uppfyller de federala kraven för att kunna installeras med statligt stöd.

I och med att BAFA-listningen är godkänd, intensifierar Energy Save nu arbetet med att teckna avtal med en lokal, driven distributör som kan bearbeta den tyska marknaden i linje med Energy Saves partnerskapsstrategi.

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är bolagets certified adviser.

För mer information, vänligen kontakta: Helena Wachtmeister, CFO, ES Energy Save Holding AB (publ) E-post: hw (hw@energysave.se)@energysave.se (hw@energysave.se)