Energy Save utser ny COO

2023-01-25

ES Energy Save Holding AB (publ), som befinner sig i en stark expansion, har tillsatt Yibo Zhao som ny COO. Yibo Zhao kommer att ansvara för vidare utveckling av bolagets supply chain, industrialisering och kvalitet.

Utvecklingen för värmepumpssystem är väldigt stark. Efterfrågan på den hybridteknik som Energy Save erbjuder ökar kraftigt och innebär att bolaget har goda förutsättningar att ta en central position på den europeiska energimarknaden.

– Vårt erbjudande innebär att det enkelt går att skapa synergier mellan värmepumpssystem och olika tekniker för energiproduktion. Yibo Zhao, som bland annat har erfarenhet från bränslecellstillverkaren PowerCell, har en unik kompetens och kommer som ny COO kunna fortsätta utveckla vår verksamhet, säger Fredrik Sävenstrand, vd för ES Energy Save Holding AB.

Yibo Zhao har arbetat på Energy Save sedan den 1 september 2022. Som ny COO på Energy Save kommer han att ingå i ledningsgruppen och medverka till den fortsatta kommersialiseringen av bolagets produkter. Tidigare var Yibo försäljningsansvarig för Asien på bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB och han har erfarenhet från inköp på AB Volvo.

– Det är verkligen spännande att få vara med på den här resan. Energy Save ligger rätt i tiden och bidrar till att världen ska nå klimatmålen. Mitt uppdrag blir att vidareutveckla vår supply chain-struktur samt fortsätta förbättra kvaliteten i våra erbjudanden för att möta den kraftiga efterfrågan vi möter från marknaden, säger Yibo Zhao.

Yibo Zhao efterträder Torbjörn Assarsson som arbetat i bolaget under åtta år och som i rollen som COO bland annat ansvarat för koncernens Supply Chain och industrialiseringen av de kommersiella produkterna. Torbjörn kommer att påbörja sin nedtrappning inför pensionering under innevarande år och främst fokusera på sin roll som CEO för dotterbolaget ES Systems AB.

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är sedan 2020 noterat på Spotlight Stock Market.